‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Rabu, 3 April 2013

Berang Anak Naik Quran




DRAMA KELUARGA MINGGU INI _____________________________________________________________________________


Isteri (wajah terperanjat): Bang! Nasrun (9 tahun) naik al Quran!

Aku (marah bersangatan) : Kenapa dibiarkan? (muka merah padam). Biasa budak ni . . . lain yang aku suruh, lain pulak dia buatnya!!!

Isteri: Tapi . . . (tergamam)

Aku: Patutnya awak halang dia, didik dia agar jangan jadi manusia kurang ajar. Biadap terhadap Tuhan berat natijahnya. Ini semua salah awak! Macam mana awak mendidik anak ni?!!!!

Isteri (terperanjat besar): Abang! Kenapa abang salahkan saya! Saya didik anak kita bersungguh-sungguh abang. Sampai hati abang tuduh saya macam tu? (air mata mulai merembes)

Aku: Macam mana abang tak marah, hah! Tengok, Nasrun sudah kurang ajar dan biadap sekali sampai dia naik ATAS Quran. Pantang datuk nenek moyang aku orang menghina kitab suci ni. Nanti kau Nasrun, ayah balik nanti tahu nak nak mengajar kau. Biasanya dia!!!! Berani kau pijak-pijak al Quran. Kat mana dia buat tu?

Isteri: ABANG!!! Nasrun tak buat apa-apa kesalahan pun! Nasrun bukannya naik atas al Quran. Dia tak pijak-pijak pun, waema sepotong ayat al Quran.

Aku (tercengang, kaku, terkujat): Habis tu? . .

Isteri: Abang niiii . . . saya cakap kat abang, Nasrun sudah dinaikkan taraf bacaannya daripada Muqqadam kepada al Quran. Ustaz dia beritahu tadi! Saya dengar sendiri bacaan anak kita di dalam bilik darjah ketika jemput dia di Sekolah Agama, Kuantan!

Aku: Oooooo . . . lain kali cakap biarlah terang-terang. (sambil berbisik perlahan) Alhamdulilah....

(Sekujur itu juga rasa bersalah mulai menyelinap. Dalam masa sama, rasa bangga dan terharu dengan anak yang sorang ini. Mudah-mudahan dia menjadi anak yang soleh yang akan diikuti adik-adiknya pula)

Isteriku sekadar melemparkan senyuman paling manisnya kepada aku (dia perli aku lah tu, uhuk!)....

  

Nukilan lantun-lantun oleh 

 

blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails