‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Jumaat, 22 Februari 2013

Kita Adalah Musafir


Ketika itu usia Imam Syafie baru 40 tahun, beliau sudah menggunakan tongkat untuk berjalan. Kemudian ditanya mengapa beliau melakukan demikian rupa, padahal tubuhnya masih sihat dan gagah tanpa keuzuran.

Lalu Imam Syafie menjawab, “Supaya aku selalu ingat bahawa aku adalah musafir menuju akhirat. Demi Allah, aku melihat diriku umpama sesekor burung yang dipenjarakan dalam sangkar yang terbuka pintunya, tetapi kakiu masih terikat di sangkar itu. Sesungguhnya, aku tidak ingin lagi untuk terus bermukim di dunia, tidak kuizinkan lagi teman-temanku memberi hadiah atau mengingatkan aku akan nikmat dunia ini . . . kecuali sekadar keperluan yang wajib bagiku!”

Ya, kita adalah pengembara. Musafir dari alam dunia fana ke alam nyata di akhirat sana.


Salam Jumaat kengkawan, malam Jumaat semalam telah berlalu....
blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails