‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Isnin, 8 Jun 2009

Orang Johor

(Gambar: Siapa Tak Kenal Bendera Ini Memang Lenggit lagi Beruk! Inilah Bendera Johor)

September 7, 2007 (Jumaat) - Saya memang orang Johor, diberanakkan dan dibesarkan di sana. Cuma lepas besar panjang, dah remaja barulah keluar dari kampung ke Kota Raya KL.

Berikut adalah tanda kenal orang Johor. so mana-mana ada ahli nak menyamar sebagai anak Johor, kami boleh kenal aaaaa!!!..

hehehehe

1. Sembilan daripada sepuluh ayat diakhiri dengan "Ekkk…
"

'Ekk!' ialah trademark orang Johor. Digunakan di hujung SETIAP ayat menggantikan tanda soal (?).

Contoh :-

Ni awak punyer ekk?
Nama awak saper ekk ?
Kenapa kaler kete kita tak cantik ekk ?

Dan macam-macam ekk lagi.

Teringat semasa sekolah, di dalam kelas waktu dahulu, aku dan member sebelah rasa bosan yang amat sangat. Jadi untuk meneruskan kesegaran, kami akan dok mengira berapa kalikah Cikgu akan sebut 'ekk'.

Dalam masa 40 minit kami dapati dekat 100 kali cikgu itu menyebut 'ekk'!

Lepas tu kami gelarkan Cikgu tu Cikgu Ekk. (wakakaka).

2. Johor Bahru dirujuk sebagai Johor dan bukan JB atau Jay Bee.

Orang di negeri Johor sebut Johor, bermaksud Johor Bahru (JB) iaitu bandar, atau ibu negerinya itu. Ia bukan dirujuk sebagai sebuah negeri.

Perkara ini biasanya digunakan oleh mereka yang tinggal di luar bandar Johor Bahru seperti di Masai- Kluang dan Kota Tinggi.

Contoh : Beb, gua nak turun Johor laa. Lu mahu ikut gua tak?

Jadinya, kalau anda memang berasal dari Johor, tidak kira datang dari daerah mana sekali pun, mereka akan faham. Bahawa Johor yang dirujuk oleh rakyat tempatan itu ialah sebenarnya bandar Johor Bahru.

Jangan pulak buat lawak bongok** dengan berkata, "Eh, ko kan dah ada kat Johor?” atau lebih sadis lagi, jangan memandai nak tambah 'ekk' dengan soalan tersebut.



(Gambar: Jata Negeri Johor. Lambang Kedaulatan.)



3. Muar disebut sebagai MUOR. (kena juih bibir itu sikit)

Sebenarnya, jika anda hendak menyembut perkataan yang berakhiran 'ar' disebut sebagai 'or' (dibundarkan mulutnya).

Contoh : Aku kena pakai seluor besor untuk main bolor kat Muor besok. (Aku kena pakai seluar besar nak main bola di Muar besok).

Aku teringat seorang kakak dari negeri "antah-berantah" itu tegur aku bila mak aku cakap macam tu. Tanyanya, "Kenapa emak sebut besar, BESOR? Slipper , SLIPPOR?'".

Aku tergelak sendirian. Aku cuma bercakap seperti itu apabila berjumpa dengan orang Johor sendiri yang betul-betul anak Johor. Tetapi kadang-kala lidah aku sendiri yang tergeliat. Tak pun terlepas juga loghat Johor aku ini. hehehhe

Lapo (lapar), penampor (penampar), ulor (ular), pagor (pagar), bandor (Bandar), pasor (pasar) dan lain-lain.

4. 'Ganaz’ dan ala-ala gila bila bergurau senda, berlawak-jenaka.

Jujurnya, aku amat-amat jarang sangat berjumpa dengan orang Johor yang begitu serious. Begitu skimma.

Iaitu jenis yang tidak boleh menerima gurau-senda. Walaupun mereka itu pendiam atau pemalu, tetapi sense of humour boleh tahan gak. Kebanyakan yang aku jumpa (yang dah kenal lah), ialah mereka yang loyar buruk (Lawyer buruk) or bigor **. (huhuhu)

Baik di kampung mahu di bandar. Senda-gurau mereka begitu unik. Hingga ada kalanya aku dapati kadang-kadang orang luar (non-Johorean) agak takut dengan keganasan budak-budak Johor itu.



(Gambar: Bangunan Sultan Ibrahim, Bukit Timbalan, Johor)



5. Diorang ada ENDUT **.

Anda semua pasti pernah berendut, busuk-busuk pun teringin nak ada
endut.

Contoh ayat :

Haa…kau dah ada endut yer?
Kau pergi berendut kat mana?
Orang berendut dia pun nak berendut!

6. Diorang Makan Gula Tarik, Sagun, Gula Kandy, Bobotok....

Dah lama aku tak tengok atau makan gula tarik, sagun atau kandy. Ada lagi ke bebenda ni kat Johor ekk?

Aku tak boleh nak terangkan dengan jelas, sebab sudah berpuluh tahun aku tidak mencuba dan merasainya lagi. Selain aku sendiri sudah lama merantau. huhuhuhu

Makanan seperti botok-botok. Kalau di luar Johor, botok-botok dikenali dengan nama PAIS IKAN.

Erk! Jangan tanya aku tentang ramuannya. Sebab aku hanya tahu makan sahaja. Selain tulang ikan itu aku letak tepi. Atau kadang-kala dengan tulang-tulang sekali aku bedal.

Satu yang aku pasti ialah botok-botok ini menggunakan banyak daun dan ulam-ulaman. Termasuk daun betik, daun kari, kari ikan. Kemudian segala ramuan tadi dibalut dengan daun pisang (kalau aku tak silap la), kemudian dikukus.


Sejarah Botok-botok / bebotok

Menurut sumber kawan aku, dia pernah bertanya kepada ayahnya, kenapa buruk bebenor nama dia bebotok.

Menurut cerita ayah beliau:-

Di zaman dulu ada seorang nenek yang tinggal seorang diri. Setiap hari cucunya akan datang bawa makanan. Nenek ini suka sangat makan pais ikan dengan bubur.

Jadi dia suruh cucunya itu bawak tetiap hari. Bila cucu tu bawak makanan lain, Nenek akan tanya "Mana Bubur Tok?".

Lama-lama Bubur Tok jadilah Bebotok - kesan bunyi dari cakap cepat-cepat.

Itulah ada pun ceritanya. Jadi kalau dia kelentong aku - maka kelentonglah cerita bebotok tu. Sekian adanya.

7. Pernah (atau berangan nak) jadi Mat Rock.
Aku rasa sebab kedudukan Johor dekat dengan Singapore, sebab itulah pengaruh Barat di Malaysia masuk melalui Johor dulu. Itu teori aku lah.

Kalau ikutkan sejarah Johor, Sultan yang mula-mula kawin dengan Mat Salleh pun Sultan Johor (Almarhum). Jadi, tak hairanlah kalau kumpulan Rock kat Malaysia ini semua ada susur galur dari Johor. Amy Search, Zainal Abidin, Nash, BPR (Bumiputera Rockers), Exit, Ramlah Ram dan lain-lain.

Boleh pakai ke teori aku ni?
Jangan aku kena pancung dengan Sultan, dah ler. Tak pun penampor maut darinya... aderkkk
Ampun Tuanku !

8. Kenduri Kawin Ada Telur Pindang

Telur pindang ialah telur ayam yang direbus dengan segala macam rempah dan dedaun untuk mendapatkan rasa istimewa itu. Lepas rebus, telur akan berwarna coklat. Termasuklah kulit dan isinya.

Biasanya orang buat telur pindang ini untuk majlis tertentu, seperti majlis perkahwinan.

Zaman dulu-dulu, ia menjadi lambang status-quo tuan rumah - orang kaya-kaya jer buat telur pindang ni sebab ianya rumit dan makan masa berjam-jam. Oleh itu melibatkan kos yang tinggi.

9. Tidur atas LECA**

Baju simpan dalam GEROBOK **.

10. Tak pernah menonton RTM sebab semua cerita dah tengok kat TV Singapore!

Masa aku kecil-kecil dulu, aku cukup suka tengok TV Singapore. Sebab iklan dia semua dari luar negara. Sangat menarik. Selain itu ceritanya pula yang terkini di pasaran.

Yang aku suka ialah iklan jeans Levi’s (Let your love flow), iklan lagu Coke (I’d like to build the world a home), iklan Kodak (Times of Your Life -Paul Anka). Paling syok ialah masa Christmas, iklan dan lagu semua best-best. (Itu dulu, sekarang aku rasa semua rancangan RTM sudah semasa.)

Hmm, TV Singapore cuma dapat ditengok oleh penduduk JB dan kawasan yang sewaktu dengannya. Apabila pergi ke utara sedikit, anda akan menyaksikan fenomena yang begitu menarik. Iaitu aerial TV semua setinggi pokok kelapa - semata-mata nak dapatkan siaran dari Singapore!

Apa lagi EKK?

Kamus Johor :

Bongok- bodoh
Bigor - gila-gila, contoh :- Apek Senario tu macam budak BIGOR ekk ?
Endut - makwe/pakwe. Awek/balak. Boifren/girlfren. Boleh digunakan tanpa mengira jantina.

Berendut - berpasangan.
Pergi berendut - dating, macam beromen gak ler...
Botok-botok, bebotok - sejenis makanan menggunakan ikan, ditambah memacam dedaun, letak serbuk kari (don’t ask me - aku tak reti buat) dan dibalut dengan daun betik, diikat dengan sebelum dikukus. Alah, macam Pais Ikan tuh.
Leca - tilam. Biasanya dibuat sendiri menggunakan kekabu (orang zaman dulu-dulu semua buat sendiri (Do It Yourself) - tak ada tilam berjenama Vono, Slumberland, King dan sebagainya).

Lekcha - kena syarahan…heheheh semacam leteran gak ler….berleter tak sudah-sudah
Gerobok, Gobok - Almari. Tak kiralah simpan kain baju ke, simpan pinggan mangkok, kasut, buku ke.

ampor permaidani, carpet- menghampar permaidani atau carpet.
Gebo/Gebar- selimut

kaos - katil


Edited by maza

blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails