‘Age’ is always growing, and left behind a lot of memories. Thus here we are, am try to record every single golden moment in my short life journey with you all.

nuffnang

Sabtu, 13 Jun 2009

Keluargaku: Hari Keluarga Taha & Saliah: Part 2/3


6 Jun
- Kembali ke Majlis Sambutan Hari Keluarga Taha & Saliah. Walaupun mushibah menimpa, majlis ini tetap diteruskan. Apatah lagi ia telah dirancang sejak dua belas bulan yang lalu.

Jadi pagi itu masing-masing hanya sibuk menguruskan jenazah dan memasak untuk makan tengah hari nanti.

Jam 12.00 tengahari aku pula sampai dengan menunggang Cik Silvy (kuda aku ler, heheheh) ke rumah Pak anjang. Kemudian aku bergabung dengan ahli keluarga yang lain.

Ahli keluarga lain mula bergerak ke Pantai Batu Layar. Aktiviti petang itu diteruskan dengan aktiviti santai, bermandi manda dan sukaneka!

Di sinilah peranan aku mula bermain dengan rancak. Sebelum ini aku hanya sekadar pemberi idea sahaja.

Awalnya aku tidak bercadang hendak mengikuti program ini memandangkan isteriku akan berpindah dari Pahang ke Kuala Lumpur dalam bulan Jun juga. Kami perlu bersiap-siap, berkemas apa yang patut. Lagipun lori sewa hanya ada pada hari tersebut sahaja untuk sebulan itu.

Sebaliknya apabila Pak anjang menelefonku berulangkali, menaruh harapan tinggi sampai merayu-rayu (sayu gak aku bila dengarkan suaranya yang seakan nak menangis itu), lalu aku mengalah.

Tambahan pula Pak anjang aku telah menjadi OKU (Orang Kurang Upaya - akibat kemalangan jalan raya. Terkontang-kanteng dia dan Pak long yang sudah lanjut usia hendak menjalankan aktiviti itu kelak.



(Gambar: Pak anjang dan Pak long)


Nasib baik ada angah (anak Pak anjang - Fairuz bin Ahamad) yang kebetulan sedang cuti semesta UiTM Segamat. Dapatlah dia membantu melancarkan dan menjalankan akitiviti yang telah dirancang lama ini. Lagipun darah orang muda amat diperlukan! (terima kasih dan tahniah angah kerana berjaya menjayakan semua program dan menjadi tulang belakang segala aktiviti).

Ahli keluarga telah dibahagikan kepada empat kumpulan. Kumpulan satu, dua, tiga dan empat. Aku pula diletakkan di dalam kumpulan tiga dan menjadi ketua mereka. (Hulkkk! Hulkkk!!! kumpulan gua power woo...)

Dalam satu kumpulan itu pula dipecahkan lagi menjadi tiga kategori iaitu dewasa, remaja dan kanak-kanak.

Antara sukaneka yang dijalankan ialah:-
1) Tiup belon sampai pecah
2) Gula-gula dalam tepong
3) Lambung kasih
4) Bowling kelapa (paling lawak masa ni lah)
5) Kerusi beracun
6) Makan epal tergantung
7) Gula-gula di padang
8) Ratu cantik atau pakaian beragam.
9) Kaki tiga
10) Anyam ketupat (aku menang tempat kedua huhuhu - psst terima kasih emak kerana bantu aku menang.. hehhe, kalau tak mengelat susah sikit nak menang beb! wakakka)

Macam biasalah, kalau tidak ada yang mengelat atau tidak ada yang menyakat, acara tidak meriah. Macam skimma sahaja. Semua orang cepat bosan. (heheheheh).

Apa lagi, aku lah yang menjadi tukang sakat. (wakaka) Termasuklah Man, Pak Busu dan beberapa orang lagi. Paling meriah lagi best bila Pak Busu turut menyakat anaknya sendiri (kumpulan lain) yang menyertai acara Ratu Cantik @ pakaian beragam.





(Gambar: Pakaian Beragam: Antara Acara Yang Menggegar Gempita Helai Tawa)

Ramai antara kami yang tergolek-golek ketawa melihatkan segala gelagat yang ada. Terutama melihatkan gelagat Pak busu di dalam acara bowling kelapa.

Akhirnya, segala penat lelah aku yang berkuda dari Kuala Lumpur ke sini terlupa seketika.

Setelah selesai semua acara sukaneka, apa lagi, acara berendamlah pula. Baru sahaja aku hendak mengendap puteri duyung (dibaca bukan dugong), habis semua sepupu-sepupu kerdil aku menyerbu ke arah ku (aderk spoil betul lah!). Tak ada peluanglah aku hendak mengayat sepatah dua kata, sambil mengamalkan jampi-serapah disemburkan ke atas puteri-puteri duyung (teknik mencari endut ler) yang sedang khusyuk melayan ombak dan gigi pantai. (uhuk!)

Jam 6.30 petang semua sekali kembali ke Dewan Orang Ramai, Lok Heng Barat. Malam itu ada banyak aktiviti lagi. Memang seronok betul lah. hehehhehe

Nak tahu lebih lanjut (?), tungguuuu ... ke episod yang seterusnya. (hehehe macam drama swasta lah pulak).

blog comments powered by Disqus

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails